توسط پژوهشگران دانشگاه بیرجند صورت گرفت:

۲۸ تیر ۱۳۹۹ | ۰۸:۱۴ کد : ۸۹۲۰ اخبار برگزیده اخبار دانشکده‌ها اخبار ستادی
تعداد بازدید:۵۲۰۲
خاصیت فتوکاتالیستی کامپوزیت‌های مغناطیسی اکسید تیتانیوم در حذف آلاینده‌های دارویی توسط نجمه احمدپور دانشجوی دکتری آلودگی های محیط زیست به عنوان اولین رساله دوره دکتری علوم و مهندسی محیط زیست دانشگاه بیرجند بررسی شد.

به گزارش روابط عمومی و اطلاع‌رسانی دانشگاه بیرجند،  نجمه احمدپور دانشجوی دکتری آلودگی های محیط زیست از رساله دکتری خود با عنوان  " بررسی خاصیت فتوکاتالیستی کامپوزیت‌های مغناطیسی اکسید تیتانیوم در حذف آلاینده‌های دارویی" دفاع کرد.
امروزه و در طول دهه‌های اخیر و با توجه به صنعتی شدن کشور‌ها و انتشار روزافزون آلاینده‌ها، آلودگی ناشی از آب و فاضلاب در صنایع داروسازی و بیمارستان‌ها موجب شده که مسئله محیط زیست و اهمیت پاکسازی آن به یکی از دغدغه‌های بشر مبدل گردد. تاکنون قدم‌های بسیاری برای پاکسازی محیط زیست در سراسر دنیا برداشته شده است. یکی از جدیدترین روش‌ها استفاده از موادی است که با نور خورشید و فرابنفش فعال شده و به آن فتوکاتالیست می‌گویند. فتوکاتالیست‌ها به عنوان خودتمیز شونده علاوه بر انعطاف پذیری بالا در از بین بردن انواع باکتری‌ها و آلاینده‌های مختلف از لحاظ اقتصادی نیز در مقایسه با سایر روشها مقرون به صرفه است‌. لذا در این مطالعه تخریب فتوکاتالیستی داروها با استفاده از نانوذرات هسته _پوسته ZnFe2O4@TiO2 ساپورت شده با Pd,Cu,Ag,Zn تحت تابش نور خورشید و نور  UVدر دو سیستم batch و Continuousبود .پس از سنتز نانوذرات و شناسایی آنها با XRD,VSM,FTIR,DLS,FTA,FESEM,EDX,UV_Vis, zeta potential و ICO_OES, عوامل موقر در تخریب داروها در فرایند فتوکاتالیستی از جمله pH, غلظت کاتالیست، غلطت اولیه دارو،هوادهی، درسیستم ناپیوسته و نرخ جریان در سیستم پیوسته مورد بررسی قرار گرفت. با توجه به نتایج بدست آمده می توان اظهار نمود که نانوذرات مغناطیسی به علت داشتن راندمان بالا وهمچنین جداسازی آسان نانوذره به همراه آلاینده توسط یک آهنربای مغناطیسی می‌تواند به عنوان یک روش عملی، قابل اعتماد، کارآمد و ارزان قیمت برای حذف آلاینده‌ها از منابع آبی به‌کار برد.
این دانشجوی دکتری از رساله خود به راهنمایی دکتر محمد حسین صیادی‌اناری و مشاوره دکتر سارا سبحانی و دکتر محمود حاجیانی و داوری دکتر بهنام باریک بین از دانشگاه علوم پزشکی بیرجند، دکتر محمدرضا رضائی و دکتر محمدحسین نجفی مود دفاع نمود.
مقاله در مجله معتبر Journal of Cleaner Production با اعتبار Q1 و ضریب تاثیر 7.246 با عنوان
"A potential natural solar light active photocatalyst using magnetic ZnFe2O4 @ TiO2/Cu nanocomposite as a high performance and recyclable platform for degradation of naproxen from aqueous solution"
و مقاله در مجله معتبر Journal of Environmental Management با اعتبار Q1 و ضریب تاثیر 5.647 با عنوان
"Photocatalytic degradation of model pharmaceutical pollutant by novel magnetic TiO2@ZnFe2O4/Pd nanocomposite with enhanced photocatalytic activity and stability under solar light irradiation"
نتایج حاصل از این پژوهش است که در  مجلات JCR چاپ گردیده است.
شایان ذکر است؛ نجمه احمدپور، پژوهشگر برتر دانشگاه بیرجند و دارای چندین مقاله در مجلات معتبر و مجری و همکار چندین طرح پژوهشی می باشد.

آخرین ویرایش۲۸ تیر ۱۳۹۹