توسط دانشگاه بیرجند برگزار شد؛

آئین پایانی نخستین جشنواره ملی شعر آب

۰۳ دی ۱۳۹۸ | ۲۰:۳۶ کد : ۶۲۶۳ اخبار برگزیده اخبار ستادی
تعداد بازدید:۶۱۲۵
آئین پایانی نخستین جشنواره ملی شعر آب توسط دانشگاه بیرجند و با همکاری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی، حوزه هنری و شرکت آب منطقه‌ای خراسان جنوبی شامگاه سه‌شنبه ۳ دی ۱۳۹۸ با حضور جمعی از مسئولان و میهمانان کشوری در تالار ولایت دانشگاه بیرجند برگزار شد.
آئین پایانی نخستین جشنواره ملی شعر آب

به گزارش روابط عمومی دانشگاه بیرجند، درابتدای این جشنواره جعفر عباسی دبیر اجرایی جشنواره با خیرمقدم به حاضران در این مراسم گفت: برای نخستین بار در تاریخ ادبیات فارسی شعر با موضوع آب به‌صورت مستقل خلق شد.
دبیر اجرایی جشنواره بیان داشت: 357 اثر از شاعران کشور به دبیرخانه جشنواره ارسال شده است که از بین آثار ارسالی 10 اثر توسط هیأت داوران برگزیده شد که در این جشنواره ارائه خواهد گردید و 43 اثر دیگر نیز چاپ خواهد شد.

در ادامه ناصر نبی‌زاده مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی با تقدیر و تشکر از ریاست دانشگاه و مجموعه دانشگاه بیرجند گفت: آب در ذهن خلاق ایرانیان از گذشته تاکنون جایگاه بی‌بدیلی داشته است.
نبی‌زاده وجود آب را درفرهنگ ایرانی عنصری مهم و اساسی دانست و افزود: نمادهای گوناگون آب در ذهن ما حضور پررنگی دارد و این موضوع در جامعه ایرانی جایگاه خود را پیدا کرده است.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی عنوان کرد: آب کام ما ایرانیان را در اقلیم خشک منطقه از تشنگی رهانیده است و ذهن ایرانیان را به خدا پیوند داده است و در قرآن کریم 61بار کلمه آب تکرار شده است و مایه اصلی حیات، حیات بخشی، عمران، آبادی و پاکی از حوزه آب برداشت می‌شود.
امامی مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان جنوبی نیز در ادامه افزود: مباحث علوم انسانی، اجتماعی و فرهنگی در مبحث آب جای آن خالی بود که با برگزاری این جشنواره این خلا پر شد.
وی با اشاره هزینه‌های صورت گرفته برای نجات دریاچه ارومیه و سفره‌های زیرزمینی تشریح کرد: این جشنواره می‌تواند کمک زیادی به فرهنگ سازی در بخش آب داشته باشد.
وی ضمن بیان نقش آب در حیات گفت: در اسطوره‌ها آب نمادی مقدس به‌ویژه در شرق بوده است.
در حاشیه این مراسم دکتر محمدرضا عزیزی دبیر همایش ملی آب، فرهنگ وپژوهش‌های علوم انسانی عنوان کرد:از شهریورماه سال گذشته فراخوان این جشنواره به تمام کشور ارسال شد و در دوبخش اصلی ( آب و فرهنگ، آب و اقتصاد، آب و مسائل اجتماعی) و بخش فرعی ( کودک و نوجوان و شعر آیینی) آثار جمع آوری گردید.
در ادامه جشنواره هادی فردوسی، محبوبه عباسی، کاویانی، خانم تورجی، خانم داوری، حسینیان، مهدی جهاندار و حجه الاسلام رضازاده به قرائت اشعار خود در این جشنواره پرداختند.
در پایان این جشنواره و پس از قرائت بیانیه پایانی، تندیس جشنواره و لوح تقدیر به همراه مبلغ 12 میلیون ریال به شاعر برگزیده محسن کاویانی از استان قم اهدا شد.
تندیس جشنواره به همراه لوح تقدیر و مبلغ 12 میلیون ریال به محمد زارعی از استان مرکزی اهدا گردید.
جلال طاهری از استان اصفهان و محبوبه عباسی از خراسان جنوبی، زهرا سعادتی از کاشان، هادی فردوسی از استان فارس، سمیه تورجی از استان فارس، زهرا داوری از خراسان شمالی و حمید حسینیان از یاسوج به عنوان شاعران شایسته تقدیر معرفی شدند.
همچنین از هیأت داوران این جشنواره نیز تقدیر به عمل آمد.

آخرین ویرایش۰۳ دی ۱۳۹۸