نگاهی به تاریخچه و چشم انداز پیش روی دانشکده هنر در مصاحبه با رئیس دانشکده
به گزارش روابط عمومی و اطلاعرسانی دانشگاه بیرجند، دکتر حسین بارانی دانشیار گروه فرش دانشکده هنر دانشگاه بیرجند و دارای مدرک دکترای نساجی در سال 1390 از دانشگاه امیرکبیر تهران است، او بعد از اتمام دوره دکتری، در دانشگاه بیرجند مشغول به فعالیت شد و از سال 1396 تا خرداد 1401ریاست دانشکده هنر را بر عهده داشت، وی مجددا از سال 1402 این مسئولیت را به عهده گرفته و هم اکنون در همین مسند مشغول خدمت می باشد. ساعتی را با دکتر بارانی درخصوص وظایف، فعالیت ها و اهداف این دانشکده گفتگو کردیم، وی در این باره گفت:
دانشکده هنر در بهمنماه سال 1381 با پذیرش دانشجو در مقطع کاردانی رشته باستانشناسی فعالیتش را به ریاست آقای دکتر قریشی در باغ اکبریه بیرجند آغاز نمود و از آن تاریخ تا کنون اساتید توانمندی مانند، آقایان دکتر قریشی، دکتر فرزانهپور، دکتر ضیایی، دکتر هاشمی و دکتر خلیلنژاد و خانم دکتر شکوهی، رسالت مسئولیت این حوزه را بر دوش کشیده و تلاشهای زیادی را برای موفقیت و سربلندی دانشکده هنر، معمول داشتهاند.
دکتر بارانی ادامه داد: رشتههای فعال در دانشکده هنر در مقطع کارشناسی عبارتند از: باستان شناسی، صنایع دستی، شهرسازی، فرش، هنرهای اسلامی و طراحی و چاپ پارچه، همچنین در مقطع تحصیلات تکمیلی، رشتههای باستان شناسی (گرایشهای دوران اسلامی، دوران تاریخی، دوران پیش از تاریخ) فرش، صنایع دستی و هنرهای اسلامی فعال هستند.
او در خصوص گسترش و ایجاد رشتههای تحصیلی در برنامههای پنج ساله دانشکده هنر گفت: برنامه قبلی در سال 1402 به اتمام رسیده و برنامه جدید دانشکده از امسال شروع شده است، خوشبختانه در برنامه پنج ساله قبلی، بیش از صد درصد پیشبینیهای انجام شده، محقق گردید و در برنامه پنج ساله جدید نیز برای سه رشته دیگر، طرح توجیهی آماده شده و جهت بررسی به دفتر توسعه آموزش دانشگاه بیرجند ارجاع گردیده است که از این سه رشته، دو رشته (کارشناسی ارشد علوم شناختی، گرایش هنر و خلاقیت بصورت میان رشتهای و مشترک با پردیس علوم رفتاری و معماری بر اساس طرح تعاون با دانشگاه سیستان و بلوچستان در مقطع کارشناسی) برای فرایند تایید، به دفتر گسترش وزارت علوم ارسال شده و یک رشته دیگر (مطالعات معماری ایران درمقطع کارشناسی ارشد) در حال بررسی، جهت تایید دفتر توسعه آموزش دانشگاه است که انشاا... پس از تایید، به دفتر گسترش وزارت علوم ارسال خواهد شد تا بتوانیم نسبت به جذب دانشجو در این رشته ها اقدام نماییم.
وی مهمترین فعالیتهای حوزه تحت مدیریت را در سال 1402 به این ترتیب برشمرد:
1- برپایی نمایشگاههای ارائه آثار دانشجویان که یکی از این نمایشگاهها، نمایشگاه کک خیال 2 در اوایل اسفند 1402 بود که با استقبال بسیار خوبی روبرو شد (اینگونه نمایشگاهها بصورت معمول در حال برپایی است)
2-شرکت دانشجویان در جشنواره های مختلف و افتخارآفرینی دانشکده هنر در شانزدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر استان که با درخشش دانشجویان و اساتید مدعو همراه بود.
3-کسب عنوان شایسته تقدیر برای انجمن علمی هنر اسلامی دانشکده، در شانزدهمین جشنواره بین المللی دانشجویی حرکت
4- افتخارآفرینی و کسب رتبه اول دانشجویان دانشکده هنر در سومین جشنواره ملی فرهنگی ذوالفقار
5-کسب مقام اول در چهل و یکمین دوره جشنواره فرهنگی هنری امید فردا، توسط آقای حسین رحیم آبادی در رشته فیلم کوتاه و هنرهای نمایشی
6- افتخارآفرینی آقای حامد شاه حسینی در مسابقات سراسری هنرهای تجسمی غدیر در بخش خوشنویسی(نستعلیق)
7- افتخار آفرینی و کسب مقام اول دانشجویان دانشکده هنر، در سی و هفتمین جشنواره قرآن و عترت دانشگاههای سراسر کشور
8-برگزاری کنفرانس یک روزه باغ ایرانی با همکاری دانشگاه گلاسترشایر انگلستان در خردادماه 1402
9-برگزاری نمایشگاه آثار حجمی دانشجویان صنایع دستی در باغ اکبریه بیرجند در اردیبهشتماه 1402
10- برگزاری سفرهای علمی دانشجویان رشته باستان شناسی و شهرسازی به مقصد تربت جام، خواف و تایباد و سفر علمی دانشجویان هنرهای اسلامی طراحی و چاپ به مقصد یزد
دکتر بارانی در ادامه در خصوص برنامههای پیش روی دانشگده هنر، گفت: در سال1403 بر اساس رسالتی که بر عهده داریم، با توان بیشتر و برنامهریزی بهتر در همایشها، المپیادها و جشنوارههای مختلف شرکت خواهیم کرد، وی افزود در آبان ماه سال جاری شاهد برپایی یک رویداد علمی مهم در حوزه باستانشناسی، با عنوان همایش ملی باستان شناسی خواهیم بود (دانشکده هنر تا کنون پنج دوره همایش ملی باستان شناسی را برگزار کرده است)، وی در خصوص چشم انداز آینده دانشکده هنر و برنامههای میان مدت و بلند مدت دانشکده گفت: یکی از این برنامهها، تکمیل و تجهیز فضاهای آموزشی دانشکده هنر است، چرا که یکی از مهمترین مشکلاتی را که همواره این دانشکده با آن مواجه بوده، جابجاییهای متعددی است که به واسطه نداشتن ساختمان اختصاصی، ناگزیر به انجام آن بوده، بطوریکه میانگین این جابجایی ها چه در بخش آموزشی و چه در بخش کارگاهی و آزمایشگاهی به دو یا سه سال میرسد و بالطبع این موضوع می تواند برای دانشکده هنر به واسطه داشتن کارگاههای متعدد، زیان ده باشد، بنابراین، یکی از مهمترین برنامههای پیش روی دانشگاه و بالاخص دانشکده هنر بحث تکمیل شدن فضاهای آموزشی و ساختمان اصلی دانشکده است، برنامه دیگر دانشکده، تکمیل هرم هیئت علمی در گروههای آموزشی هست چرا که این موضوع می تواند شرط لازم برای ارتقای سطح آموزشی دانشکده محسوب شود.
وی افزود: یکی از قابلیتهایی که در دانشگاه بیرجند و بالاخص دانشکده هنر وجود دارد، نیروی انسانی کارآمد و همکاران و اساتید بسیار دلسوزی است که با جان و دل، برای آموزش فرزندان این مرز و بوم وقت میگذارند، آنها بسیار پرشور و با انرژی در کنار دانشجویان در حال هدایت آموزشی هستند، که کسب افتخارات دانشجویان در جشنوارهها و المپیادهای علمی مختلف، بهترین شاهد و گواه بر این مدعاست و بدون شک این همراهی و همدلی میتواند، فرصت بسیار خوبی را برای آموزش و یادگیری مفید ایجاد کند و شاید به جرات میتوان گفت این نوع عملکرد، وجه تمایز اصلی دانشکده هنر دانشگاه بیرجند با سایر دانشکدههای هنر در سطح کشور میباشد.
رئیس دانشکده هنر در خصوص چالشها و مشکلات این دانشکده گفت: با توجه به اینکه بواسطه تعدد کارگاههای آموزشی و نو پا بودن تعدادی از رشتههای دانشکده، اغلب سرفصلهای درسی( بالغ بر چهل یا پنجاه درصد) را دروس کارگاهی تشکیل میدهند، طبیعتا این مهم، توجه ویژهای را میطلبد تا هر چه سریع تر به منظور ارتقای سطح آموزشی، نسبت به تکمیل و تجهیز کارگاههای آموزشی اقدام کنیم.