در پژوهش انجام شده در دانشگاه بیرجند؛

مدلسازی جریان رسوبی در ترانشه نفوذ با استفاده از روش عددی بدون شبکه بررسی شد

۲۵ دی ۱۴۰۲ | ۱۱:۰۱ کد : ۲۶۷۳۴ اخبار برگزیده
تعداد بازدید:۹۳۷
آتنا خلیلی، دانشجوی دکتری مهندسی منابع آب  از رساله خود تحت عنوان مدل‌سازی جریان رسوبی در ترانشه نفوذ با استفاده از روش عددی بدون شبکه، تحت راهنمایی اساتید راهنما، دکتر سیدرضا هاشمی و دکتر ابوالفضل اکبرپور دفاع کرد.
مدلسازی جریان رسوبی در ترانشه نفوذ با استفاده از روش عددی بدون شبکه بررسی شد

به گزارش روابط عمومی و اطلاع‌رسانی دانشگاه بیرجند، مدلسازی جریان رسوبی در ترانشه نفوذ با استفاده از روش عددی بدون شبکه در رساله دکتری دانشجوی دانشگاه بررسی شد.
در توضیح این پژوهش آمده است؛ با افزایش شهرنشینی و توسعه سطوح نفوذناپذیر، حجم رواناب و دبی اوج آن افزایش یافته و نفوذپذیری کاهش می‌یابد. از این­رو روش­های مدیریتی با هدف کاهش خسارات توسعه شهری به وجود آمدند که این روش ها به دو صورت سنتی و مدرن می باشند. در روش سنتی بر تخلیه و دفع سریع سیلاب و به فاصله هر چه دورتر تاکید دارد. در حالیکه روش مدرن با استفاده از ابزارهای ذخیره و نفوذ، سعی بر نگاهداشت سیل بدون تأثیر مخرب آن دارند.  ترانشه نفوذ یکی از بهترین روش‌ها برای مدیریت آب­های سطحی می‌باشد که برای ذخیره، نگهداشت و نفوذ رواناب به خاک مجاور طراحی می‌شود. به منظور ارزیابی و طراحی دقیق این سازه، باید حرکت آب به خاک و تغییرات آن با دقت کافی بررسی گردد. لذا ارائه مدلی عددی از ترانشه نفوذ با قابلیت مدلسازی نفوذ جریان آب از سطح خاک به داخل محیط متخلخل ترانشه و ورود آن از کف و دیواره­ها به خاک اطراف همراه با تغییرات هم­زمان ارتفاع آب در داخل ترانشه  حایز اهمیت بود که در این رساله به آن پرداخته شد.  از این رساله یک مقاله  JCR و Q1 چاپ شده و دو مقاله در دست چاپ می‌باشد.

آخرین ویرایش۲۵ دی ۱۴۰۲