مراسم گردهمایی و تقدیر از دانشجویان المپیادی و پذیرش بدون آزمون استعداد درخشان برگزار شد

۱۶ دی ۱۴۰۲ | ۱۴:۴۵ کد : ۲۶۶۳۱ اخبار برگزیده
تعداد بازدید:۳۹۰۸
مراسم گردهمایی و تقدیر از دانشجویان المپیادی و پذیرش بدون آزمون استعداد درخشان روز شنبه ۱۶ دی ۱۴۰۲ در سالن ولایت دانشگاه برگزار شد.
مراسم گردهمایی و تقدیر از دانشجویان المپیادی و پذیرش بدون آزمون استعداد درخشان برگزار شد

به گزارش روابط عمومی و اطلاع‌رسانی دانشگاه بیرجند، در ابتدای این مراسم، دکتر احمد لامعی‌گیو، رئیس دانشگاه بیرجند با اشاره به اینکه رهبر معظم انقلاب اسلامی حضرت امام خامنه‌ای(مدظله العالی) در موارد مهمی از دانش، علم و فناوری دفاع کردند و جمله مشهور ایشان که می‌فرمایند: "تا نفس دارم از حرکت علمی و نخبگانی دفاع خواهم کرد"، گفت: همه دانشجویان باعث فخر و مباهات دانشگاه هستند و دانشجویانی که در عرصه علم و دانش طلایه دار و پیشگام اند نیز جایگاهی خاص دارند.
وی با برشمردن سخنان مقام معظم رهبری(مدظله العالی) که از اصطلاح جنبش نرم افزاری علم یاد کردند، گفت: جنبش نرم افزاری علم دعوت به علم و علم‌‌گرایی است و در حقیقت علم محوری و شایسته سالاری و احترام و حرمت به قانون و ارزشها و  به بیان دیگری عقلانیت است. دانشگاه در بخشی دیگر از سخنانش سند اسلامی کردن دانشگاه‌ها و بیانیه گام دوم انقلاب را عامل احیا دانشگاه تمدن‌ساز دانست و افزود؛ در برهه ای از تاریخ، تمدن ایجاد می‌شد و بدنبال آن علم و دانش و فرهنگ رخ می داد، اما امروزه دانشگاه تمدن ساز  بایستی در سایه علم و دانش و معنویت و معرفت افتخارات گذشته ایران را احیا نماید. وی به سخنان بزرگان دینی در تأکید بر علم و علم‌گرایی، افزود: حضرت علی(ع) در نهج البلاغه، می‌فرمایند:" لَیْسَ اَلْخَیْرَ أَنْ یَکْثُرَ مَالُکَ وَ وَلَدُکَ وَ إِنَّمَا اَلْخَیْرُ أَنْ یَکْثُرَ عِلْمُکَ وَ یَعْظُمَ حِلْمُکَ، خوبی و خیر فقط در این نیست که به ثروت اندوزی بپردازیم بلکه خوبی در این است که به سمت دانایی و دانش روی آوریم .
وی بیان داشت: بیانیه گام دوم منشوری است که ما را به گذشته رهنمون می کند تا از خطاها و اشتباهات عبرت بگیریم و آینده بهتر و درخشان‌تری برای خود و کشورمان ترسیم کنیم. 
 سه کلید واژه مهم بیانیه گام دوم انقلاب؛ جوان، امید و فناوری است
وی در توضیح کلید واژه جوان اظهار داشت: معظم له در بیانیه گام دوم انقلاب 18 مورد از کلمه جوانان و 8 مورد از کلمه جوان استفاده کرده اند، همچنین در سیر تاریخی فرمایشات مقام معظم رهبری آمده است که جوانان در شکل گیری انقلاب اسلامی، مدیریت دفاع مقدس و در عرصه سازندگی نقش بسزایی ایفا کرده‌اند و آینده نیز از آن جوانان است. جوانی که حضرت آقا از آن یاد می‌کند در کنار دانش به تقوا نیز آراسته است.
رئیس دانشگاه با تاکید بر اینکه جمهوری اسلامی بر خلاف دوره‌های قبل توانسته است در عرصه علم و فناوری گامهای بسیاری بردارد به گونه ای که در بین 200 کشور مقام شانزدهم را کسب کرده است.  علم و دانش در سطح دنیا قدرت آفرین است و لازمه این کار بحث و تحقیق و پژوهش است و در یک واژه حضرت آقا می‌فرمایند لازمه رسیدن به فناوری حرکت با جهاد علمی است. با این نگاه از چالشها و مشکلات می توانیم عبور کینم و آینده‌ای درخشان ترسیم نماییم. 
در این مراسم، دکتر حسینی‌واشان، معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه به قدمت 48 ساله دانشگاه اشاره کرد و گفت: هم اکنون 13 هزار دانشجو در 11 دانشکده با 46 گروه آموزشی و 200 کد رشته تحصیلی در مقاطع کارشناسی تا دکتری مشغول به تحصیل هستند. 
وی به آخرین رتبه بندی مؤسسه استنادی علوم جهان اسلام ISC در ماه اخیر اشاره کرد و گفت: دانشگاه بیرجند در بین 77 دانشگاه کشور رتبه 30 و در بین 117 دانشگاه رتبه 36 را کسب کرد. که یکی از مهمترین شاخصهای تأثیرگذار در رتبه بندی دانشگاه کیفیت آموزش و پژوهش و تعداد دانشجویان تحصیلات تکمیلی و رتبه دانشجویان پذیرفته شده در مقاطع بالاتر است. دکتر حسینی امکانات آموزشی و پژوهشی منحصربفرد دانشگاه را برشمرد و گفت: دانشگاه همواره در المپیادهای کشوری افتخارات فراوانی را کسب کرده است و در سال گذشته یکی از دانشجویان به عنوان دانشجوی نمونه کشور پذیرفته شد. وی به زمینه ایجاد شده در دانشگاه بیرجند برای حضور دانشجویان در المپیادهای کشوری و برنامه‌های فرهنگی نیز اشاره کرد .
وی همچنین اولین ویژگی دانشجوی موفق را نظم و برنامه ریزی دانست و گفت: توکل به خداوند و امید به آینده نیز از دیگر ویژگی‌های دانشجوی موفق  است. معاون دانشگاه، گفت: رشد تکنولوژی  کشور در حوزه‌های مختلف نانو، کشاورزی، صنعت پزشکی و ... توسط دانشجویان و جوانان این مرز و بوم با امید به آینده رخ داده است.
وی گفت: مقام معظم رهبری می‌فرمایند، "انتظار من از شما جوانها و اساتید این است. تولید علم کنید. به سراغ مرزهای دانش بروید. فکر کنید. کار کنید. با کار و تلاش می‌شود از مرزهایی که امروز دانش دارد، عبور کرد."
دکتر حسینی واشان در پایان سخنانش  حمایت مالی دفتر استعدادهای درخشان در برگزاری کلاسهای تقویتی، برگزیدگان المپیادهای علمی در مقامهای اول تا سوم هدایایی بین 29، 26 و 23 میلیون تومان اهدا می‌شود و  از دانشجویان دارای رتبه های برتر نیز تقدیر به عمل می‌آید. همچنین در برگزاری مسابقات دانشجویی و دانش آموزی و از دانشجویان دارای پیشرفت تحصیلی و ... نیز حمایت لازم صورت می‌گیرد.
در ادامه این جلسه از  برگزیدگان هفتمین آزمون علمی دانشگاه، مرحله مقدماتی غیرمتمرکز و متمرکز و مرحله نهایی بیست و هشتمین المپیاد علمی – دانشجویی کشور و پذیرش شدگان بدون آزمون مقطع دکتری تقدیر به عمل آمد.
براین اساس؛
مهدیه عبدالهی‌بیدختی، رتبه اول آزمون علمی / برگزیده مرحله مقدماتی المپیاد غیرمتمرکز / رتبه نهم مرحله نهایی در رشته علوم تربیتی،
سیدعلی احمدی، رتبه اول آزمون علمی / برگزیده مرحله مقدماتی المپیاد غیرمتمرکز/ رتبه نهم مرحله نهایی در رشته مهندسی مکانیک،
مصطفی رجائی، رتبه اول آزمون علمی / برگزیده مرحله مقدماتی المپیاد غیرمتمرکز/ رتبه یازدهم مرحله نهایی در رشته علوم زمین،
فاطمه داوطلب، برگزیده مرحله مقدماتی المپیاد متمرکز/ رتبه بیست و ششم مرحله نهایی در رشته آمار،
انسیه بهزادفر، برگزیده مرحله مقدماتی المپیاد متمرکز/ رتبه سی و سوم مرحله نهایی در رشته جغرافیا،
دانیال اسحقی، رتبه اول آزمون علمی / برگزیده مرحله مقدماتی المپیاد غیرمتمرکز در رشته جغرافیا،
امیرحسین عشقی، رتبه اول آزمون علمی در رشته کامپیوتر،
حسن عباسی، رتبه اول آزمون علمی در رشته روانشناسی،
نرگس ازغندی یحیی‌آبادی، رتبه اول آزمون علمی در رشته زبان و ادبیات فارسی،
جواد مومنی، رتبه اول آزمون علمی در رشته حقوق،
راضیه شمشیرگران، پذیرش شده بدون آزمون در مقطع دکتری رشته مهندسی عمران – مدیریت منابع آب
سیده بهاره حسینی به عنوان پذیرش شده بدون آزمون در مقطع دکتری رشته علوم و مهندسی محیط زیست معرفی و تقدیر شدند.

آخرین ویرایش۱۷ دی ۱۴۰۲