به مناسبت روز دانشجو، نشست صمیمانه دانشجویان با هیأت رئیسه دانشگاه بیرجند انجام شد

رئیس دانشگاه بیرجند: روز دانشجو‌، روز مقاومت، ایستادگی و آرمان‌خواهی است

۱۵ آذر ۱۴۰۲ | ۱۵:۱۹ کد : ۲۶۱۷۵ اخبار برگزیده
تعداد بازدید:۱۵۹۰
نشست صمیمانه دانشجویان با هیأت رئیسه دانشگاه بیرجند، به مناسبت روز دانشجو، صبح روز چهارشنبه ۱۵ آذر ۱۴۰۲ در سالن ولایت برگزار شد.
رئیس دانشگاه بیرجند: روز دانشجو‌، روز مقاومت، ایستادگی و آرمان‌خواهی است

به گزارش روابط عمومی و اطلاع‌رسانی دانشگاه بیرجند، در نشست صمیمانه دانشجویان با اعضای هیأت رئیسه دانشگاه، دکتر احمد لامعی‌گیو، رئیس دانشگاه بیرجند، شانزدهم آذر ماه روز دانشجو، روز استکبار ستیزی و عدالت خواهی را گرامی داشت و با اشاره به تاریخچه این روز، گفت: روز دانشجو‌، روز مقاومت و ایستادگی و آرمان‌خواهی است. دکتر لامعی در ادامه به روند ایجاد دانشگاه، جایگاه و تعداد دانشجویان آن پرداخت و افزود: دانشگاه بیرجند در آستانه پنجاهمین سال فعالیت خویش تاکنون بیش از ۳۱ هزار فارغ التحصیل تحویل جامعه داده است و در حال حاضر دارای 13 هزار دانشجو است.
دکتر لامعی تأکید کرد: دانشگاه بیرجند میراث‌دار مدرسه شوکتیه است، این مدرسه به عنوان سومین مدرسه به سبک آموزش نوین در سال ۱۲۸۶ تاسیس شده است. رئیس دانشگاه بیرجند به اقدامات انجام شده برای افزایش بودجه دانشگاه اشاره کرد و بیان داشت: بودجه دانشگاه در سال ۱۴۰۰ مبلغ ۲۸۹ میلیارد تومان بوده است که با پیگیری‌های انجام شده برای رفاه حال دانشجویان در سال جاری به ۴۴۸ میلیارد تومان رسیده است.
دکتر لامعی در رابطه با اهمیت فرهنگ به این سخن از مقام معظم رهبری اشاره کرد که "فرهنگ به منزله هوایی است که در آن تنفس می‌کنیم" و به بیان دیگر حوزه فرهنگی به مثابه خونی است که در کالبد انسان جریان دارد.
دکتر لامعی گفت: هر مجموعه‌ای قوانینی دارد و دانشگاه بیرجند نیز از آن مستثنی نیست و دانشجویان باید مطابق آداب، رسوم و قوانین دانشگاه عمل کنند. وی به بیان این نکته نیز پرداخت که در دیداری که استاندار خراسان جنوبی از دانشگاه بیرجند داشته است، ایشان هزینه‌های زمین چمن خوابگاه سرو، زمین چمن پردیس امیرآباد، زمین چمن خوابگاه توحید و مجموعه بدنسازی آن و زمین چمن خوابگاه ابوذر و مجموعه بدنسازی آن را تقبل کردند. رئیس دانشگاه در ارتباط با مجلات و نشریات دانشگاه نیز گفت: یکی از معیارهای ارتقاء رتبه دانشگاه، حوزه مجلات و نشریات می‌باشد و امسال در حوزه مجلات پیشرفت‌های خوبی صورت گرفته است و حتی در عرصه بین‌الملل ظاهر شده‌ایم.
در ادامه این نشست دانشجویان به بیان صحبت‌های خود پرداختند. در ابتدا خانم درکی نماینده انجمن اسلامی دانشجویان مستقل به بیان صحبت‌های خود پرداخت، وی خواستار افزایش تعداد سرویس‌های دانشگاه، حضور پزشک به صورت تمام وقت در درمانگاه دانشگاه ، افزایش منابع درسی در کتابخانه، افزایش بازه زمانی امانت کتاب و کاهش هزینه جریمه دیرکرد کتاب شد. در ادامه خانم یعقوبی نماینده خوابگاه‌های پردیس کشاورزی به پشت تریبون رفت و به تعمیر گلخانه دانشکده کشاورزی، تجهیز وسایل آزمایشگاهی دانشکده کشاورزی، افزایش ساعت مطالعه در سایت کتابخانه، ضعیف بودن آنتن دهی در دانشکده کشاورزی و نبود حصار اطراف خوابگاه دانشکده کشاورزی اشاره کرد. همچنین آقای تجدد، نماینده شورای صنفی دانشجویان نیز به بیان خواسته‌های خود که اهم آن شامل: پیگیری احداث خوابگاه‌های متأهلی، متناسب شدن امکانات رفاهی و ورزشی، پرداخت بدون تاخیر هزینه کار دانشجویی، بازدید از خوابگاه‌های دانشجویی و بهبود کیفیت غذاهای سلف پرداخت. مهسا سادات عماد نماینده خوابگاه صدف نیز به افزایش آب شیرین کن، سراهای مطالعاتی، کمد برای وسایل، ضعیف بودن اینترنت خوابگاه، مناسب نبودن شرایط خوابگاه برای دانشجویان اشاره کرد. عبداللهی، نماینده کانون‌های فرهنگی هنری و مذهبی نیز به تأمین اعتبار برای تجهیز کانون‌ها، تجهیز سالن امید و ولایت، افزایش هزینه و بودجه برای دعوت اساتید کشوری و... شد. در ادامه خانم واحدی نماینده خوابگاه توحید نیز به قرار دادن وسایل ورزشی برای خوابگاه، کم بودن سرویس‌های خوابگاه، افزایش زمان ارائه غذا تأکید کرد. آقای موسوی‌ثانی نماینده خوابگاه‌های سرو و ابوذر، کم بودن نگهبان خوابگاه‌ها، حضور مستمر هیأت رئیسه در خوابگاه، فعال بودن درمانگاه برای دانشجویان و کوچک بودن سالن ورزشی را اظهار کرد . آقای رمضانی نماینده انجمن‌های علمی نیز به بیان دیدگاه‌ها و پرسش‌های خود پرداخت، وی گفت: رویکرد دانشگاه بیرجند در خصوص انجمن‌های علمی چگونه است؟ و برنامه‌ریزی و سیاستگذاری مسئولان در جهت برجسته‌سازی انجمن‌ها چگونه بوده است؟ آقای رمضانی همچنین خواهان اختصاص بودجه مناسب به انجمن‌های علمی، ایجاد دفتر مطالعات علمی _ پژوهشی شد.
در این نشست، حجت الاسلام والمسلمین جعفری، مسئول دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در پاسخ به مناسب نبودن نمازخانه در دانشکده‌ها گفت: اگر ظرفیت دانشکده‌ها اجازه دهد ما این تمهید را انجام خواهیم داد. ایشان در بحث فعالیتهای دفتر نهاد در دانشگاه گفت: برنامه‌های مختلفی صورت می‌گیرد و ما برنامه‌ای تحت عنوان ضیافت اساتید با ۵ موضوع را، همه ساله برای اساتید برگزار می‌کنیم. وی در مورد سهمیه عمره و عتبات نیز بیان کرد: ثبت نام عمره از بهمن ماه آغاز خواهد شد و عتبات در دو مرحله بهمن ماه تا نیمه فروردین و از تیرماه تا نیمه مهرماه انجام خواهد شد.
در این نشست، دکتر موسوی، معاون دانشجویی نیز در رابطه با موضوع درمانگاه گفت: دو پزشک در درمانگاه مستقر هستند. همچنین در رابطه با بحث آنتن دهی خوابگاه نیز اقداماتی صورت گرفته است. دکتر موسوی در رابطه با سلف دانشگاه و کیفیت غذا بیان کرد: ما سامانه‌ای راه‌اندازی کردیم تحت عنوان سامانه نظرسنجی تا دانشجویان بتوانند نظر خود در رابطه با هر غذا را بیان نمایند. ایشان در رابطه با بحث داروخانه نیز گفت: تمام پیگیری‌ها از سمت دانشگاه انجام شده اما از طرف علوم پزشکی ما هنوز پاسخ مثبتی دریافت نکرده‌ایم. دکتر موسوی به موضوع آب شیرین‌ در خوابگاه‌ها نیز پرداخت و گفت: با پیگیری‌هایی که صورت گرفته است تمام بلوک‌های خوابگاه دارای آب شیرین می‌باشند. ایشان در زمینه حصار خوابگاه دانشکده کشاورزی نیز اظهار کرد که پیگیری لازم برای اعتبارات آن انجام شده است.

آخرین ویرایش۱۵ آذر ۱۴۰۲