مراسم هفته پژوهش و تجلیل از پژوهشگران برتر دانشگاه برگزار شد

۱۲ آذر ۱۴۰۲ | ۱۷:۱۰ کد : ۲۶۰۹۳ اخبار برگزیده
تعداد بازدید:۱۲۸۰
مراسم هفته پژوهش و تجلیل از پژوهشگران برتر دانشگاه بیرجند با سخنرانی دکتر اکبرپور، معاون پژوهش، فناوری و نوآوری و ارائه گزارش اهم اقدامات صورت گرفته در این معاونت برگزار شد.
مراسم هفته پژوهش و تجلیل از پژوهشگران برتر دانشگاه برگزار شد

به گزارش روابط عمومی و اطلاع‌رسانی دانشگاه بیرجند، در مراسم هفته پژوهش و تجلیل از پژوهشگران برتر، دکتر اکبرپور معاون پژوهش ،فناوری و نوآوری دانشگاه بیرجند، گزارشی از عملکرد  حوزه معاونت پژوهشی ارائه  کرد؛ ایشان در بحث مدیریت امور پژوهشی، به تعداد مقالات منتشر شده اشاره کرد و گفت: به طور مثال تعداد مقالات JCR  به ۱۶۳ مقاله در آذر ۱۴۰۱ رسیده است. انتشار 193 مقاله scopus، انتشار 216 مقاله isc، انتشار 246 مقاله پژوهشی و 330 مقاله کنفرانسی بخش دیگری از این گزارش را شامل می‌شد. وی به اعتبارات پژوهانه و صندوق اعتبار دانشجویی نیز اشاره کرد و گفت: از ۴ میلیارد و سیصد میلیون تومان سال ۹۹ به ۸ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان این اعتبارات افزایش یافته است.
 دکتر اکبرپور به تعداد اختراعات در سطح دانشگاه نیز اشاره کرد و گفت: ما امسال ۴ اختراع داشته‌ایم که نسبت به سال گذشته یک مورد افزایش یافته است. همچنین تاکنون 7 همایش ملی و بین المللی برگزار شده است.
معاون پژوهش فناوری و نوآوری دانشگاه بیرجند، گفت: مبلغ پایان نامه‌های تقاضا محور نیز ۲۰۰ میلیون تومان رشد را نشان می‌دهد. دکتر اکبرپور بیان کرد: تعداد شرکت‌ها و واحدهای مستقر در زیست بوم دانشگاه بیرجند، رشد بسیار خوبی داشته است و تعداد شرکت‌ها و واحدهای مستقر از ۴۴ واحد، به ۵۴  واحد رشد پیدا کرده و شرکت‌های خلاق و دانش بنیان نیز، از ۹ شرکت به ۱۰ شرکت افزایش یافته است. همچنین قراردادهای پژوهشی خارج دانشگاهی به مبلغ 9 میلیارد و صد و هفتاد میلیون تومان افزایش یافته است. 
دکتر اکبرپور افزود: ۸۸ دوره مهارت آموزی در سطح دانشگاه برگزار شده است که نسبت به سال قبل رشد بسیار خوبی را نشان می‌دهد. وی همچنین در رابطه با کتب خریداری شده گفت: تا امروز ۲۴۰ میلیون تومان بودجه اختصاص داده شده است و موجودی کتاب‌ها از ۱۴۳۸۲۵ عنوان کتاب به ۱۴۵۹۶۸ عنوان رسیده است.
ایشان در رابطه با مجلات و نشریات دانشگاه نیز اظهار کرد: ۲۱ نشریه در سطح دانشگاه بیرجند است و ۱۰ مجله ما دارای رتبه شده‌اند که افزایش چهار موردی مجلات را نسبت به سال گذشته نشان می‌دهد. 
دکتر اکبرپور در بحث آزمایشگاه مرکزی اعلام کرد: تعداد آزمایشگاه‌هایی که عضو مرکز labsnet هستند،۵۹۰ آزمایشگاه است که دانشگاه بیرجند رتبه ۱۶۳ را به دست آورده‌است و جایگاه عضویت آزمایشگاه ما در labsnet ، جزء چهار آزمایشگاه توانمند و یک آزمایشگاه فعال است.
معاون پژوهشی به اقدامات شاخصی که در حوزه پژوهشی اتفاق افتاده است شامل: پیاده سازی سامانه ثبت و ارزیابی گروه های پژوهشی، پیاده سازی سامانه سرآمد پژوهشی، پیاده سازی سامانه ثبت اعتبار و درخواست پژوهانه اعضای جدید الاستخدام، طراحی و پیاده سازی ماژول ثبت تفاهم نامه، پیاده سازی فرآیند ثبت داوری در طرح های فناورانه، انجام اصلاحات مربوط به سامانه جلسات و صورتجلسات، بروزرسانی و تغییر قالب سایت معاونت پژوهشی، افزایش حدود دوبرابری اعتبار پژوهانه و صندوق دانشجویی و پذیریش ۲ پژوهشگر پسادکتری اشاره کرد.
دکتر اکبرپور در بحث مدیریت ارتباط با جامعه و صنعت، برگزاری نمایشگاه کار پیش به سوی آینده، راه اندازی سامانه کاریابی، دریافت مجوز راه اندازی مرکز جوار فنی و حرفه‌ای در دانشگاه بیرجند، آماده سازی دستور العمل گذراندن دوره های مهارتی به جای کار آموزی با واحد آموزش دانشگاه، دریافت مجوز کارگزاری سامانه نان، اخذ مجوز و افتتاح کافه کار آفرینی برکت، برگزاری نمایشگاه مانایی‌ها، تدوین پیش نویس آیین نامه تشویقی فعالیت‌های ارتباط با جامعه و صنعت ، تدوین پیش نویس آئین نامه بازدیدهای ارتباط با جامعه و صنعت، برگزاری بیش از ۷۰ فعالیت متنوع علمی آموزشی و کار آفرینانه، برگزاری ۸ جلسه کمیته پژوهش استان جهت تعیین اولویت‌های پژوهشی به منظور رفع نیازها و مشکلات استان را بیان کرد.
وی در رابطه با کتابخانه مرکزی و مرکز نشر نیز به برگزاری دومین رویداد بین المللی مهر آب ، راه اندازی مرکز احیاء و حفظ میراث مکتوب شرق در دانشگاه بیرجند، پیوستن چهار نشریه دانشگاه به لیست نشریات پایگاه EBSCO، انعقاد تفاهم نامه نشریه Germine با انجمن مهندسی معدن ایران و انجمن مکانیک سنگ ایران، انعقاد تفاهم نامه نشریه مدیریت سبز و توسعه با انجمن علمی توسعه روستایی ایران، راه اندازی سامانه داوری و چاپ کتب اعضای هیأت علمی دانشگاه، افزایش چاپ کتب اعضای هیأت علمی با سرمایه انتشارات، افزایش حمایت مالی ۳۵درصدی نسبت به سال گذشته از نشریات علمی دانشگاه، بازبینی آیین نامه نشریات علمی و انتشارات، برگزاری نمایشگاه فروش کتب مرکز نشر به مناسبت هفت کتاب و کتابخوانی، تسهیل روند داوری و چاپ کتب توسط مرکز نشر، تکمیل و ارسال پرسشنامه رتبه بندی بین الملی تایمز و تکمیل و ارسال پرسشنامه رتبه بندی بین الملی greenmetnc و انتشار 11 عنوان کتاب در سال جاری اشاره کرد.
ایشان در پایان اهم اقدامات صورت گرفته در حوزه معاونت پژوهش، نوآوری و فناوری را برشمرد. ایجاد کتابخانه دیجیتال، ارتقاء و بهبود نرم افزار کتابخانه تکمیل پروژه کتابخانه سبز، ایجاد کتابخانه دیجیتال جهت بهره برداری مرکز احیاء و حفظ میراث مکتوب، اخذ مجوز پردیس علم و فناوری دانشگاه، توسعه شرکتهای زیست بوم با تأکید بر افزایش شرکت‌های دانش بنیان، جهت دهی فعالیت‌های پژوهشی دانشگاه با تأکید بر ماموریت‌های محوله، استقرار واحدهای تحقیق و توسعه صنایع و معادن بزرگ در دانشگاه، اخذ مجوز 17025-ISO آزمایشگاه مرکزی، اخذ مجوز سازمان غذا و دارو و سازمان محیط زیست جهت پیشبرد اهداف آزمایشگاه، ساختمان جدید فاوا، ارتقا و ترمیم زیر ساخت شبکه دانشگاه و منابع محاسباتی ذخیرسازی، ایجاد گروه‌های پژوهشی تقاضا محور، افزایش تولیدات علمی در زمینه مقالات پژوهشی و افزایش جذب دانشجویان پسا دکتری بخشی از این اقدامات را شامل می‌شد.
در ادامه این مراسم دکتر سیف، مدیر کل دفتر ارتباط با جامعه و صنعت وزارت علوم به صورت ویدئو کنفرانسی سخنرانی کرد.
در این مراسم از پژوهشگران برتر دانشگاه بیرجند، تقدیر و تجلیل به عمل آمد.


لینک دانلود فایل
آخرین ویرایش۱۳ آذر ۱۴۰۲