همزمان با حضور دکتر بهادری جرمی در دانشگاه بیرجند؛

سؤالات بی‌تعارف دانشجویان با سخنگوی دولت مطرح شد

۱۱ آذر ۱۴۰۲ | ۱۶:۴۱ کد : ۲۶۰۷۷ اخبار برگزیده
تعداد بازدید:۱۱۸۲
دانشگاه بیرجند در یازدهمین روز آذر ماه سال جاری میزبان سخنگوی دولت بود و دانشجویان در نشستی با عنوان «صدای جمهور، بدون سانسور» سؤالات، مطالبات و راهکارهای خود را در حوزه‌های مختلف مطرح کردند.
سؤالات بی‌تعارف دانشجویان با سخنگوی دولت مطرح شد

به گزارش روابط عمومی و اطلاع‌رسانی دانشگاه بیرجند، نشست پرسش و پاسخ دانشجویان (عصر روز شنبه11 آذرماه 402) در فضای صمیمی و البته پرهیجان با حضور دکتر علی بهادری جهرمی، سخنگوی دولت سیزدهم در تالار ولایت دانشگاه بیرجند برگزار شد.
سخنگوی دولت ابتدا با صبر و حوصله به سخنان دانشجویان گوش داد و سپس به طور جامع صحبت کرد.
نماینده تشکل‌های دانشجویی اولین نفری بود که پشت تریبون قرار گرفت و گفت: وقتی ما به جوانان اهمیت نمی‌دهیم نباید توقع داشته باشیم که نسل جوان پای کار باشند.
امین جعفرپور مقدم افزود: این گونه جلسات اقدام خوبی است اما به شرط اینکه فقط برای گفت و گو نباشد، در زمینه‌های مختلف می‌توانیم از ظرفیت قشر تاثیرگذار دانشجو استفاده کنیم ولی تاکنون نکرده‌ایم، اگر ظرفیت عظیم دانشجویان را باور داشته باشیم دیگر نمی‌گوییم «نمی‌شود» بلکه می‌گوییم «می‌شود» و باید بشود.
وی گفت: از دولت سیزدهم انتظار تبیین بیشتر دستاوردها می‌رود اما شرایط به گونه‌ای است که حتی رهبری هم نقدهایی به اطلاع‌رسانی وارد می‌کنند، در همین خراسان جنوبی روند اجرایی راه‌آهن شروع شد ولی مردم هنوز باور نمی‌کنند، متاسفانه ید واحد برای تبیین دستاوردها نیست و این موضوع نافی امیدآفرینی و جهاد تبیین است.
این فعال دانشجویی با بیان اینکه دولت در میدان هست ولی در دید نیست ادامه داد: مردم نرخ تورم سالانه ۲۹ درصدی آبان سال ۱۳۹۹ را فراموش نمی‌کنند همچنین نرخ تورم ۴۴ و نیم درصدی سال ۱۴۰۰ را فراموش نخواهند کرد، اما مردم توجیحات برای نرخ تورمی ۴۵ درصدی آبان امسال را نمی‌پذیرند.
وی گفت: هیچ افقی برای بهبود شرایط خودرو وجود ندارد و تکلیف ما در زمینه واردات خودرو چی شد؟ شایعاتی که درخصوص هزینه مالیات و گمرکی به گوش می‌رسد آیا واردات خودرو را از هدف اولیه آن دور نمی‌کند؟
جعفرپور مقدم با طرح این موضوع که تکلیف دلارهای بلوکه شده کشور چه می‌شود؟ افزود: مجلس آمریکا به تازگی تصویب کرد که ایران به دارایی‌های خود نرسد، بالاخره ما مردم ایران نفهمیدیم که به دارایی‌های خود می‌رسیم یا نه؟
وی با اشاره به ضعف زیرساخت‌ها و خشکسالی‌های مستمر در خراسان جنوبی گفت: اگر به توسعه زیرساخت‌ها توجه نشود، امنیت این خطه از کشور خدشه دار خواهد شد و از جهتی برای توسعه متوازان کشور باید به این استان مرزی توجه شود.
نماینده انجمن اسلامی دانشجویان مستقل خراسان جنوبی هم با اشاره به افزایش قاچاق سوخت در استان و شهادت امیرحسین ابراهیمی از کارکنان پلیس در برخورد با خودرو شوتی گفت: برای کاهش قاچاق سوخت در خراسان جنوبی و کشور چه تدابیری اندیشده شده‌ است؟
میثم حاجی زاده با اشاره به افزایش سن بازنشستگی افزود: برای حل مشکل بیمه‌ای ورود شاغلان و خروجی بازنشستگان آیا تنها راهکا افزایش سن بازنشستگی است یا راهکار دیگری هم دولت در دستور کار دارد؟
وی عنوان کرد: از آنجایی که ما شاهد افزایش مالیات‌های جمع آوری شده در سطح کشور هستیم، برخی معتقد هستند که این مالیات‌ها فشاری بر مردم و عرصه تولید تحمیل می‌کند، برنامه دولت برای کاهش فشار بر مردم و افزایش تولید و از طرفی دریافت سنجیده مالیات چیست؟
حاجی‌زاده گفت: مقام معظم رهبری بر اصلاح ساختار بودجه تأکید دارند ولی ما شاهد هستیم که اصلاحی بر ساختار بودجه صورت نگرفته است.
نماینده دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی بیرجند هم گفت: دولت دستاوردهای زیادی داشته اما زبانش در اطلاع‌رسانی لکنت دارد در زمینه کرونا دولت خوش درخشید اما این دستاورد کجا تبیین شد؟
محمد قاسمی‌فرد افزود: در زمینه سیاست خارجی کشور را از گره زدن آب خوردن مردم به دست غربی‌ها نجات دادید و از تحریم‌های آمریکا عبور کردید اما اطلاع‌رسانی شما ضعیف بود، مدعی هستید که پول‌های بلوکه شده ما آزاد شده چرا مردم نمی‌دانند؟
وی گفت: عملکرد دولت در عرصه سیاست خارجی قابل ستایش است و در ارتباط با کشور عربستان دیپلماسی ما از ملتمسانه به عزتمندانه تبدیل شده‌ است.
این فعال دانشجویی ادامه داد: دولت قبلی رسانه ناموس آن بود اما شما رسانه را رها کردید، دولت قبلی اقدامات خود را به سطح جامعه می‌کشاند اما شما این اقدام را انجام نمی‌دهید.
وی گفت: در شرایط کنونی مردم دغدغه معیشت و نان دارند و وقت لازم برای انتخابات و تحلیل‌های سیاسی را ندارند، اگر می‌خواهید برای مشارکت انتخاباتی کار کنید روی سفره مردم هم کار شود.
قاسمی‌فرد افزود: رهبری فرمودند که از جهانی سازی قیمت‌ها جلوگیری شود اما اکنون شاهد سیاست جهانی سازی قیمت‌ها هستیم.
وی با تاکید بر لزوم جوان گرایی در دولت سیزدهم گفت: اگر می‌خواهیم جوانان امید بگیرند باید بستری فراهم شود تا جوانان برای حل مشکلات جامعه راهکار ارائه دهند.
یزدانی نماینده کانون‌های دانشگاه بیرجند، خواستار حق اعتراض و آزادی بیان شد و گفت: این مردم چطور می‌توانند صدایشان را در کوچه‌های شهر فریاد بزنند که توسط مسئولان به نفوذی رسانه معاند متهم نشوند؟
 یزدانی، با گلایه از تبعیض و تناقض در گفتار مسئولان، بیان کرد: چرا در تمدن‌سازی تنها مردم عادی باید حضور داشته باشند و فرزند مسئولان در این امر قدم‌رنجه نمی‌کنند؟ نماینده کانون‌های دانشگاه بیرجند با طرح این سؤال که آیا سیاست دولت است که هزینه دانشگاه از جیب دانشجویان تأمین می‌شود، افزود: وقتی دانشجویان ارشد برای روزانه تنها ۱۰۰ هزار تومان درخواست کار می‌دهند، چطور می‌توانند در تمدن‌سازی نقش داشته باشند؟
نماینده بسیج دانشجویی خراسان جنوبی هم در این نشست گفت: حضور مسئولان ارشد نظام در بین مردم و دانشگاه‌ها بسیار خوب است اما حضور مسئولان استانی و نماینده دولت در بین دانشجویان کمرنگ بوده هرچند تلاش‌های استاندار خراسان جنوبی قابل تقدیر است.
زینب سبزه‌کار افزود: با وجود تلاش فراوان دولت و مسئولان کشوری و استانی، پیشرفت خراسان جنوبی در برخی حوزه‌ها در برخورد با برخی تصمیمات نادرست و مدیران نابلد به گروگان گرفته شده است.
وی با بیان اینکه خام فروشی باعث خروج سرمایه‌های این استان شده و فرصت اشتغال و ایجاد اقتصاد پویا را گرفته است گفت: مسیر تحول در خراسان جنوبی از نقش آفرینی جوانان باانگیزه و تحول خواه و با برنامه همین استان می‌گذرد.
سبزه‌کار تصریح کرد: داغ همشهریان ما که در تصادف خودروهای شوتی از بین می‌روند واقعا آزار دهنده است و این موضوع آرامش مردم را تحت الشعاع قرار داده‌ است.
این دانشجو با اشاره به وضعیت صنعت خودرو گفت: آیا ذهنی که می‌تواند موشک بسازد، نمی‌تواند خودرو بسازد، قطعا می‌تواند! این مساله سبب شده که دشمن از آن سوء استفاده کند و خواهش ما از شما این است که مساله مافیای خودرو را حل کنید.

آخرین ویرایش۱۲ آذر ۱۴۰۲