به مناسبت روز دانشجو برگزار شد؛

گفتگوی صمیمانه سخنگوی دولت سیزدهم با دانشجویان

۱۱ آذر ۱۴۰۲ | ۱۶:۲۱ کد : ۲۶۰۶۷ اخبار برگزیده
تعداد بازدید:۱۴۳۵
گفتگوی صمیمانه صدای جمهور، بدون سانسور با حضور دکتر بهادری جهرمی، سخنگوی دولت سیزدهم و جمع پرشور دانشجویان دانشگاه‌های خراسان جنوبی روز شنبه ۱۱ آذر ۱۴۰۲ در تالار ولایت دانشگاه بیرجند برگزار شد.
گفتگوی صمیمانه سخنگوی دولت سیزدهم با دانشجویان

به گزارش روابط عمومی و اطلاع‌رسانی دانشگاه بیرجند، دکتر بهادری جهرمی، سخنگوی دولت در گفتگوی صمیمانه با دانشجویان دانشگاه‌های بیرجند، به بیان پاسخ پرسش‌ها و دغدغه‌های دانشجویان پرداخت و گفت: دانشجویان قدر این توان و ظرفیتی که دارند را بدانند و از آن برای رشد شخصی و افزایش اشراف اطلاعاتی استفاده نمایند.

شبکه‌های مجازی اولین مرجع تبادل اطلاعات شده‌اند

سخنگوی دولت گفت: زبان الکن دولت یا مشکل تبیین و رسانه، یکی از نقاط ضعف دولت است؛ ایشان با بیان اینکه فضای حاکم در زمان استقرار دولت با هر زمان دیگری قابل مقایسه نیست، گفت: زبان دولت رسانه‌های رسمی هستند، اما در طی دهه گذشته، ما یک تحول یا دگرگونی را در حوزه رسانه شاهد هستیم و شبکه‌های مجازی، به اولین مرجع اصلی تبادل اطلاعات تبدیل شده‌اند.
وی همچنین افزود: زمینه‌های موجود از بین رفته است و زمینه‌های جدید در وقت آن ایجاد نشده است و بار مسئولیت ایجاد این زمینه‌ها بر عهده دولت است. 
سخنگوی دولت بیان کرد: چند سال است که شرایط اقتصادی کشور خوب نیست و ما در دهه گذشته، یک استراتژی اقتصادی داشتیم و کلید حل مشکلات اقتصادی را در فراسوی مرزها جستجو می‌کردیم ،اما پاسخ اقتصادی دریافت نکردیم و رکورد ۷۰ ساله تورم در شهریور ۱۴۰۰ شکست و اگر دولت سیزدهم اصلاحات اساسی را شروع نمی‌کرد قطعا تورم سه رقمی را شاهد بودیم.
دکتر بهادری جهرمی در ادامه با تاکید بر اینکه دولت اعلام کرد به دنبال واردات خودروی اقتصادی است نه خودروی لاکچری، اظهار کرد: در این دولت عوارض واردات خودرو، از ۹۵ درصد به ۱۰ درصد کاهش یافت. 
ایشان همچنین با بیان این موضوع که مافیای خودرو مربوط به دو سال اخیر نیست و از قبل بوده است بیان کرد: با پشتیبانی مردم و شما دانشجویان ،مافیای خودرو را شکست خواهیم داد . 
بهادری جهرمی افزود: انتهای سال ۱۴۰۰، رئیس جمهور ۸ دستور برای مقابله با مافیای خودرو دادند، که این‌ها در حال پیگیری است و یک نمونه از آن ، خارج شدن ۵ خودروی بی‌کیفیت از سطح تولید در چند سال اخیر است . 
ایشان همچنین به این نکته نیز اشاره کرد که در دولت قبل تولید خودرو از یک میلیون و ۷۰۰ هزار دستگاه در سال ۱۳۹۰ ،به ۸۰۰ هزار دستگاه رسیده بود و در دولت سیزدهم، به یک میلیون و ۳۵۰ هزار خودرو رسیده است و هدف گذاری ما، تولید یک میلیون و پانصد هزار خودرو می‌باشد . 
سخنگوی دولت سیزدهم گفت: دولت گشت ارشاد برای تخلفات و مفاسد اقتصادی راه انداخته است و فساد در هر جایی رخ بدهد با جدیت با آن برخورد می‌شود و در حوزه قاچاق نیز بدین صورت است.

در ۲ سال گذشته بیش از ۲۰ برکناری به خاطر تخلفات و سوء مدیریت داشته‌ایم

دکتر جهرمی گفت: بیش از ۲۰ برکناری در دو سال اخیردر دولت، به واسطه تخلف رخ داده است و برخی از آنها به مراجع قضایی ارجاع داده شده‌اند . 
وی در ادامه افزود: دولت دو نهضت جدی دارد که شامل، تکمیل طرح‌های نیمه تمام و بر زمین نماندن مسئله‌هاست؛ که نمونه آن را در رتبه‌بندی معلمان، آزادسازی سواحل، درگاه صدور مجوزها و...می‌توان دید . 
بهادری جهرمی همچنین به یک سری اصلاحات انجام شده در دولت از جمله :قرار گرفتن لیست ابر بدهکاران بانکی بر روی سایت، خارج شدن بانک‌ها از حالت زیاندهی، متناسب سازی سن اشتغال و بازنشستگی با هرم جمعیتی، حذف امضاهای طلایی در صدور مجوزها و... اشاره کرد.
سخنگوی دولت با اشاره به مشکل ناترازی صندوق‌ها گفت: انتهای سال ۱۴۰۰ دولت بسته چهارده بندی برای اصلاح این ناترازی صندوق‌ها طراحی کرد که یکسان سازی حقوق بازنشستگان با منابع پایدار و متناسب شدن سن بازنشستگی با هرم سنی جمعیت از جمله آن است.
وی گفت: همچنین برای حدود هزار و ۲۰۰ شرکت وابسته به دولت شفافیت مالی ایجاد شده، چون دولت آنها را تاریکخانه می‌دید لذا این مسیر فساد نیز همچون حذف امضاهای طلایی در صدور مجوزها بسته شد.
دکتر بهادری جهرمی افزود: از همین رو مدیریت شرکت‌ها به سمت سوددهی رفته و با شفاف سازی‌ها تلاش کرده ایم که این شرکت‌ها و بانک‌های دولتی از زیان دهی خارج شوند. 
دکتر جهرمی گفت: دولت سیزدهم در حمایت از تولید کننده، مالیات تولید را از ۲۵ درصد به ۱۸ درصد کاهش داده است؛ اما ما با فساد در مالیات دهی برخورد کرده‌ایم و فرارهای مالیاتی را نیز شناسایی کرده‌ایم و درآمد مالیاتی ما طی دو سال بیش از دو برابر شده است . 
سخنگوی دولت گفت :لایحه حق اعتراض به اصل ۲۷ قانون اساسی را این دولت، برای اولین بار تقدیم مجلس شورای اسلامی کرده است ؛وی همچنین گفت: دولت دیوار بین خود و مردم را برداشته و به جای ارتباط ویدیو کنفرانسی، به میان مردم رفته است و این دولت اهل شنیدن اعتراض‌هاست . 
بهادری جهرمی درباره وضعیت پلتفرم‌های خارجی و محدودیت‌های ایجاد شده برای آنان گفت: اولین رسالت حاکمیت تنظیم‌گری و برخورد با جرم و تخلف است و زمانی که یک پلتفرم جرمی می‌کند باید با آن برخورد شود.

خودکفایی گندم با اصلاح ارزهای رانتی

سخنگوی دولت با اشاره به اصلاح یارانه‌ها و ارز ترجیحی گفت: در گذشته ۲ نفر اکثر قریب به اتفاق واردات به کشور را به انحصار درآورده و سودهای آنچنانی را تصاحب کردند که حاصل سیاست گذاری غلط گذشته بوده است.
وی یادآور شد: دولت با اصلاح ارزهای رانتی به خودکفایی گندم کمک کرد همچنین وابستگی به نفت را در هزینه جاری کاهش داده و فروش نفت را در طرح های عمرانی، سرمایه گذاری و تکمیل زنجیره ارزش هزینه می‌کند.
بهادری جهرمی درخصوص سوال دانشجویان که چرا مسئولان به شبکه های اجتماعی دسترسی دارند اما برای عموم مردم فیلتر شده؟ گفت: محدودیت و ممنوعیت مطلوب نیست اما اگر شبکه اجتماعی جرم انجام داد اولین رسالت حاکمیت تنظیم گری و برخورد با جرم و فساد است لذا باید فعالیت آن را محدود کند.
وی در پاسخ به این سوال که چرا مقامات دولتی به شبکه‌های فیلتر شده دسترسی دارند اظهار داشت: گاهی مقامات باید حتی به ایرانی های خارج از کشور اطلاع رسانی کنند لذا دسترسی‌هایی به برخی اشخاص داده شده است.
سخنگوی دولت عنوان کرد: اما آرزو داریم همه فعالان در سطح جهانی استانداردهای خود را واحد کرده تا مردم ایران هم بتوانند از آن بهره برداری کنند.
وی همچنین گفت: اصلی ترین راهکار برای توسعه اقتصاد هر منطقه، توسعه زیرساخت‌هاست که مهمترین آن راه، برق، آب، فاضلاب و دیگر مسایل محسوب می‌شود.

ریل شرقی کشور از اولویت‌های دولت است

بهادری جهرمی عنوان کرد: نگاه دولت سرمایه گذاری در زیرساخت‌هاست که در شرق کشور هم پروژه ریلی سرعت گرفته و در خراسان جنوبی ۱۳ جبهه کاری تشکیل شده است که با تامین اعتبار به طور همزمان اجرایی می شود لذا راه آهن و ریل شرقی کشور یکی از اولویت‌های دولت بوده و دوبانده کردن جاده ها نیز در دستور کار قرار دارد.
وی با اشاره به اینکه خط انتقال فرآورده های نفتی هم در شرق کشور برقرار می شود تا مشکلات دسترسی ها و زیست محیطی کاهش یابد گفت: در این دولت هشت هزار مگاوات تولید برق افزایش داشته و سرمایه گذاری و طرح معادل ۳۰ هزار مگاوات نیز پیش بینی شده است.
سخنگوی دولت در جمع بندی بخش اول سخنانش گفت: دولت فردا را فدای امروز نکرده است لذا بحران های روز آن را متوقف نکرده و همزمان آینده نگری برای زیرساخت ها نیز دارد.
بهادری جهرمی در توصیه ای به دانشجویان گفت: قدر این شور، حال، موقعیت، توان و ظرفیتی که امروز در اختیار دارید را بدانید چون خیلی زود می‌گذرد زیرا میزان زمان آزادی عمل، ذهن خلاق و توانی که در دوران دانشجویی وجود دارد تفاوت می کند و باید قدر دانسته شود.
وی گفت: استان خراسان جنوبی معروف است به علم و دانشگاه، سال گذشته هم علاقه داشتم که به این استان سفر کنم اما چون همزمان با سفر رئیس قوه قضائیه شد به زمان دیگری موکول کردیم که امسال توفیق شد.
سخنگوی دولت در بخش دوم پاسخگویی به سوالات دانشجویان با اشاره به اقدامات فرهنگی دولت سیزدهم ادامه داد: رکورد فروش سینما هم از لحاظ تعداد و هم قیمت در این دولت شکسته شد.
وی گفت: در حوزه سرود و آثار آیینی هم سرمایه گذاری و هم حمایت شده که جشنواره فجر سال گذشته علیرغم اینکه تهدیداتی برای تحریم شده بود اما فیلم‌های فاخری به اکران رسید.
بهادری جهرمی بیان کرد: ساماندهی ۲ هزار مربی قرآن اهل سنت، حمایت از ۲۵ هزار مربی قرآنی و اصلاح متنون آموزشی در راستای تحول سند بنیادین از دیگر اقدامات فرهنگی دولت سیزدهم بوده است.
وی درخصوص اقدامات دولت برای جذب معلم و حمایت از دانشگاه فرهنگیان گفت: تاکید دولت جذب از طریق دانشگاه فرهنگیان است اما جذب ها را نمی توانیم به شیوه های معیوب و ناکارآمد گذشته معطل کنیم لذا علاوه بر توسعه جذب باید در حوزه های زیرساختی های آموزشی هم حمایت هایی داشته باشیم.
سخنگوی دولت با اشاره به آزادی بیان در دانشگاه‌ها عنوان کرد: با دانشگاه‌ها در تعامل هستیم و تاکنون ازهیچ دانشگاهی بعد از جلسه اعتراضی نرسیده است.
وی با بیان اینکه در بسیاری از حوزه‌های پزشکی پیشرو هستیم یادآور شد: یکی از جهش‌های اصلاحات نظام آموزش پزشکی در این دولت رقم خورده و برای اینکه برده کشی نشود ظرفیت‌های تخصصی و عمومی افزایش یافت زیرا در این صورت امکان انحصار خدمات نیست.
بهادری جهرمی در پاسخ به سوالی از دانشجویان مبنی بر برنامه دولت برای جذب نیرو گفت: جذب دولتی، بخش خصوصی و ایجاد شرایط اشتغال از رویکردهای دولت سیزدهم است و سعی شده همه جذب‌ها از طریق آزمون باشد.
وی عنوان کرد: البته برای نخگبان دانشجویی هم مسیر جذب دیگری تعریف شده که سریعتر انجام شود تا در جایگاه‌های تاثیرگذارتر به کارگیری شوند و براساس ارزیابی بنیاد ملی نخبگان است لذا تا سقف پنج هزار نفر نخبگان سهمیه داریم که اگر مراجعه شود می‌توانیم جذب کنیم.سخنگوی دولت با اشاره به اینکه چهار هزار نفر از رتبه‌های برتر کنکور در شرکت‌های بزرگ بخش خصوصی بورسیه شده اند عنوان کرد: همچنین تا سطح ۴۰ واحد تعامل با صنعتی که بورس شده سرفصل های درستی متناسب سازی شده است.
وی از ایجاد هنرستان‌های جوار صنعت خبر داد و گفت: از این طریق نیروهای فنی مورد نیاز صنایع آموزش دیده و محل کار فرد هم در صنعت مربوطه مشخص است.

پنج خط انتقال آب در حال احداث است

بهادری جهرمی با بیان اینکه پنج خط انتقال آب به عنوان زیرساخت توسعه مناطق محروم توسط دولت در حال احداث است گفت: خط انتقالی که برای خراسان جنوبی دیده شده نیز ۱۲ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.
وی ادامه داد: علاوه بر این استان‌های محروم، ویژه دیده شده و همچون خوزستان و سیستان و بلوچستان بارها در هیات وزیران گزارش داده و مصوباتی که نیاز داشتند گرفته اند حتی اختیارات کل هیات دولت به استاندار سیستان و بلوچستان واگذار شده است.
سخنگوی دولت گفت: توجه به سه دهک پایین تر جامعه در پرداخت یارانه‌ها و کالابرگ و افزایش حقوق حداقل بگیرها از دیگر حمایت ها بوده است که نشان از عدالت محوری در نگاه دولت سیزدهم دارد.
وی رایگان شدن قبوض آب، برق و گاز برای مددجویان نهادهای حمایتی مشروط به مصرف در خط الگو را عاملی برای ۲ برابر شدن کمک هزینه های آنان دانست و افزود: ساخت ۵۰۰ هزار مسکن حمایتی با تامین هزینه‌ها از سوی دولت و نهادهای حمایتی نیز یکی از جهت گیری‌های عدالت محوری دولت است.
پیش از سخنان سخنگوی دولت، دانشجویان سؤالات و نظرات خود را در فضایی صمیمانه بیان کردند.

سخنگوی دولت صبح روز شنبه با استقبال استاندار خراسان جنوبی وارد بیرجند شد و نشست با فعالان فرهنگی، مردمی، رسانه‌ای و طلاب، نشست پرسش و پاسخ با دانشجویان دانشگاه بیرجند و نشست هم اندیشی با اساتید و روسای دانشگاه‌های خراسان جنوبی از برنامه‌های این سفر یک روزه بوده است.

آخرین ویرایش۱۲ آذر ۱۴۰۲