در دانشگاه بیرجند برگزار شد؛

جلسه معارفه و تقدیم احکام ساختار همایش تبیین اندیشه دفاعی امام‌خامنه‌ای(مدظله‌العالی)

۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۱ | ۱۴:۵۷ کد : ۱۸۶۱۸ اخبار برگزیده اخبار ستادی
تعداد بازدید:۲۷۶۸
جلسه معارفه و تقدیم احکام ساختار همایش تبیین اندیشه دفاعی امام‌خامنه‌ای(مدظله‌العالی) با حضور نماینده وزارت دفاع و جمعی از مسئولان و مدیران استان امروز شنبه ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۱ در سالن شکوه شرق دانشگاه بیرجند برگزار شد.
جلسه معارفه و تقدیم احکام ساختار همایش  تبیین اندیشه دفاعی امام‌خامنه‌ای(مدظله‌العالی)

به گزارش روابط عمومی و اطلاع‌رسانی دانشگاه بیرجند؛ دکتر احمد لامعی‌گیو، سرپرست دانشگاه بیرجند با خیرمقدم به میهمانان این نشست معنوی، به ظرفیت بالای دانشگاه بیرجند در عرصه‌های علمی، فرهنگی و پژوهشی پرداخت و گفت: دانشگاه بیرجند ظرفیت این را دارد تا بعنوان یک مرجع علمی، فرهنگی و پژوهشی و اجتماعی در سطح ملی و بین المللی مطرح شود. وی در تأیید این مطلب به 20 پایان‌نامه مشترک با کشورهای اروپایی و 45 قرارداد پژوهشی مشترک با کشورهای مختلف و وجود مراودات علمی با 18 کشور در سطح دنیا اشاره کرد. دکتر لامعی توان و ظرفیت ویژه دانشگاه را برشمرد و ادامه داد: در دانشگاه بیرجند همایش‌های علمی بسیاری در سطح ملی و بین المللی برگزار شده است؛ لذا همایش‌ها بایستی بصورت کاربردی به گسترش مرزهای دانش و به رفع نیازهای جامعه کمک نماید. وی بیان داشت: هشت سال جنگ تحمیلی از جنبه‌های عارفانه، عاشقانه و بعد ایمانی بیان شده است و بعد اخلاقی این حماسه مغفول مانده است در حالی که پیروزی‌های ما تلفیقی از معنویت و عقلانیت بوده است. احداث پل‌های عظیمی همچون پل خیبر و پل بعثت که در سال‌های دفاع مقدس ساخته شد در تاریخ نظامی جهان بعنوان شاهکار شناخته می‌شود. عملیات والفجر 8 و آزادسازی فاو نیز از عملیات‌های منحصربفرد بود. همه اینها با بعد ایمانی و اخلاقیت و نگاه علمی بوده است که امروزه باعث شده دستاوردهای گرانسنگ دفاع مقدس و ابعاد نظامی و دفاعی آن در دانشگاه‌های مختلف کشور و دنیا تدریس شود. وی ابراز داشت: هنگامی که به عرصه پژوهش‌ها در سال 1357 نگاه می‌کنیم از هر یک میلیون نفر فقط 6 نفر پژوهشگر بوده‌اند که با اقدامات بسیار خوبی که پس از انقلاب اسلامی در عرصه پژوهش صورت گرفته آمار امروز بسیار متفاوت شده است. در کشور ما با همه پیشرفتهایی که در عرصه‌های مختلف داشتیم جای خوشحالی و سرور و غرور است که در عرصه دفاعی جلو افتاده‌ایم و در عرصه بین الملل نیز حرفی برای گفتن داریم و گواه این موضوع تولیدات تسلیحات بروز است. وی ابراز امیدواری کرد؛ این همایش بتواند گوشه‌ای از اندیشه‌های گوهر بار حضرت امام خامنه‌ای(مدظله العالی) را با توجه به تأکید ویژه معظم له در جهاد تبیین تشریح نماید. 
بنی‌هاشمی، عضو هیأت علمی دانشگاه پیام نور و دبیر اجرایی همایش تبیین اندیشه‌های دفاعی امام خامنه‌ای(مدظله العالی) گفت: از سال گذشته برای برگزاری پنجمین همایش و اولین همایش بین المللی تبیین اندیشه دفاعی امام‌خامنه‌ای(مدظله‌العالی) بسیج اساتید کشور ضمن حمایت از این همایش درخواست برگزاری پیش همایش را ارائه کرد و ساختار و چارت همایش تدوین شد.
دکتر حسینی واشان، رئیس سازمان بسیج اساتید استان خراسان جنوبی با خیرمقدم به میهمانان این جلسه گفت: جلساتی با نیروهای مسلح  استان برای همراهی در بخشهای سیاسی و نظامی برگزار شده است و با دانشگاه‌های استان نیز جلسات بصورت مستمر در حال برگزاری است.
پنجمین همایش ملی تبیین اندیشه‌های امام خامنه‌ای(حفظ الله) و اولین همایش بین المللی به میزبانی وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح و با محوریت سازمان عقیدتی سازمان دفاع برگزار خواهد شد و طبق تفاهم نامه منعقده مسئولیت همایش در استان خراسان جنوبی با دانشگاه بیرجند است.
علیپور، نماینده وزارت دفاع در استان‌های خراسان بزرگ به اقدامات انجام شده برای برگزاری این همایش بین المللی اشاره کرد و گفت: در چهار دوره همایش 4500 مقاله دریافت شده است که از این تعداد مقاله  12 مجموعه مقاله برگزیده و شش جلد ویژه نامه همایش، 19 کتب مرجع و 9 جلد کتاب و هفت شماره 
نشریه علمی و تخصصی منتشر شده است و امسال همایش با همکاری دانشگاه‌ها و مراجع علمی و پژوهشی کشور بصورت بین المللی برگزار خواهد شد. وی با اعلام  حمایت مادی و معنوی از این همایش ابراز امیدواری کرد؛ استان خراسان جنوبی با توجه به جایگاه علمی و بین المللی بتواند بعنوان استان اول کشور در ارائه مقالات معرفی شود.
وی افزود: دریافت مقالات تا 15 مهرماه جاری صورت می‌گیرد و پس از آن داوری مقالات در تهران انجام خواهد شد.
پنج محورکلی این همایش شامل؛ مبانی و اصول و ابعاد اندیشه و مکتب دفاعی امام خامنه‌ای، گام دوم انقلاب در اندیشه و مکتب دفاعی امام خامنه‌ای، مقاومت و آینده ایران در اندیشه و مکتب دفاعی امام خامنه‌ای، سازوکارها و ابزارهای دفاعی اندیشه و مکتب دفاعی امام خامنه‌ای، نقش انقلاب اسلامی ایران در افول قدرت آمریکا در اندیشه و مکتب دفاعی  امام خامنه‌ای  است.
در جلسه معارفه و تقدیم احکام ساختار همایش  تبیین اندیشه دفاعی امام‌خامنه‌ای(مدظله‌العالی)، دکتر لامعی، سرپرست دانشگاه بیرجند بعنوان رئیس همایش و دکتر حسینی‌واشان، رئیس بسیج اساتید استان و معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه بعنوان دبیر شورای سیاستگذاری و دکتر دیانی رئیس هیأت اندیشه ورز سازمان بسیج اساتید و عضو هیأت علمی دانشگاه بیرجند بعنوان دبیر همایش و دکتر فرزانه پور، معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه بعنوان دبیر علمی و دکتر بنی هاشمی، معاون علمی و پژوهشی بسیج اساتید و عضو هیأت علمی دانشگاه پیام نور  بعنوان دبیر اجرایی همایش معرفی شدند.

آخرین ویرایش۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۱