مراسم سوگواری ارتحال آیت الله فاطمی‌نیا در دانشگاه بیرجند برگزار شد

۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۱ | ۱۴:۵۳ کد : ۱۸۵۵۹ اخبار برگزیده اخبار ستادی
تعداد بازدید:۲۵۶۰
مراسم سوگواری ارتحال عالم ربانی و استاد اخلاق آیت الله سید عبدالله فاطمی‌نیا با حضور جمعی از دانشگاهیان دانشگاه بیرجند امروز سه‌شنبه ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۱ در مسجد امام جعفر صادق(ع) برگزار شد.
مراسم سوگواری ارتحال آیت الله فاطمی‌نیا در دانشگاه بیرجند برگزار شد

به گزارش روابط عمومی و اطلاع‌رسانی دانشگاه بیرجند، حجت الاسلام و المسلمین دکتر سیدحسن حسینی، عضو هیأت علمی گروه آموزشی معارف اسلامی دانشکده ادبیات و علوم انسانی با تسلیت درگذشت عالم ربانی آیت الله فاطمی‌نیا گفت: هر فرهیخته و عالمی که از جامعه دینی رخت بر می‌بنند شکافی در آن جامعه ایجاد می‌شود که هیچ کس نمی‌تواند این شکاف را پر نماید.
وی شناخت خود از آیت الله فاطمی‌نیا را از دهه 60 دانست و افزود: یکی از افرادی که دهه فاطمیه را رونق بخشید این عالم روحانی بود که در آن سالها با برگزاری مراسم دهه فاطمیه در مشهد این دهه را به مردم معرفی کرد.
حجت الاسلام  حسینی با اشاره به اینکه در طول تاریخ علمای ربانی حافظ کیان اسلام و کیان شیعه بوده‌اند، بیان داشت: اگر از جامعه شیعی و اسلام علما را بگیریم دیگر هیچ چیز نداریم. آن زمانی دچار انحراف شدیم که با علمای دینی زاویه گرفتیم و امروز در حرفه ها و شغلهای مختلف به علما نیاز داریم و دشمن این نقطه حساس را نشانه گرفته است. امروز اگر جامعه بخواهد پیشرفت کند به اینگونه علما که اهل فداکاری هستند نیاز دارد. 
دکتر حسینی با اعلام اینکه عالم، مدرس اخلاق و کتاب شناس متبحری را از دست داد‌ه‌ایم به نشانه‌های عالمان ربانی از نگاه قرآن اشاره کرد و گفت: توحید محوری اولین شاخصه عالم ربانی است که در وجود آیت الله فاطمی‌نیا توحید محوری متبلور بود. دومین شاخصه ایمان واقعی به خدا است که در زندگی آن عالم بزرگ می‌‌بینیم. وقتی جامعه ایمانی تحقق پیدا می کند که عالمان روحانی در بطن جامعه حضور دارند و مردم را به این سمت راهنمایی می‌کنند. سومین شاخصه تقوی است که قرآن می‌گوید برای عالمان روحانی ایمان تنها کافی نیست بلکه باید آراسته شوید به زیور تقوی و چهارم تعبد که انسان مسلمان باید جنبه تعبدی او از جنبه عقلانی بیشتر باشد. و پنجمین شاخصه عالمان ربانی تفکر و عقل گرایی است . تهذیب نفس و خود‌سازی و خودشناسی که اسلام راه های خود‌سازی را ذکر می‌کند و بسیار به این موضوع تأکید دارد. راهنمایی و دلسوزی از دیگر شاخصه‌های عالمان روحانی است که ائمه علاوه بر ارائه طریق دلسوزی هم دارند.
وی  در پایان ارزش‌گذاری و تجلیل از علم را یکی از نیازهای فرهنگ عمومی برشمرد و ابراز امیدوارم کرد؛ خداوند متعال روح این عالم ربانی را با ارواح طیبه پیامبران، اولیای الهی، شهدا و صلحا محشور نموده و ما را قدر‌دان زحمات و تلاش‌های شخصیت‌های برجسته علمی نماید.

آخرین ویرایش۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۱