توسط پژوهشگران دانشگاه بیرجند انجام شد؛

تولید قرص زعفران با برند تجاری سافرانال

۲۴ مهر ۱۴۰۲ | ۱۳:۳۴ کد : ۲۵۴۲۶ اخبار برگزیده
تعداد بازدید:۲۲۳۱
دکتر محمدعلی بهدانی، مدیر گروه پژوهشی زعفران دانشگاه، در مصاحبه اختصاصی با روبط عمومی دانشگاه، گفت: به منظور تهیه ترکیبات دارویی مؤثر و مجوز‌دار برای پیشگیری در سرطانها و اثرات بر افسردگی و تنش‌ها، قرص زعفران با برند تجاری سافرانال در شرکت دانش بنیان فناوران بهزیست شرق تولید شد.
تولید قرص زعفران با برند تجاری سافرانال

به گزارش روابط عمومی و اطلاع‌رسانی دانشگاه بیرجند، دکتر محمدعلی بهدانی، مدیر گروه پژوهشی زعفران دانشگاه با بیان اینکه از حدود 20 سال پیش برای محصول استراتژیک زعفران کار علمی و تحقیقات را آغاز  کرده است، گفت: گروه پژوهشی زعفران  با مجوز شورای گسترش آموزش عالی در دهه 80 برای ایجاد زمینه انتشار تحقیقات پژوهشگران تأسیس گردید و در ادامه مجله‌ای  با عنوان پژوهش‌های زعفران برای اولین بار به صاحب امتیازی دانشگاه بیرجند و گروه پژوهشی زعفران راه اندازی شد.
وی افزود: در ارتباط با معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و در قالب طرح‌های پژوهشی مورد درخواست این معاونت، چندین طرح پژوهشی انجام شد. یکی از این طرح‌های اثرگذار در حوزه زعفران طرح ممیزی علم زعفران بود که به سفارش معاونت علمی و فناوری توسط گروه پژوهشی زعفران انجام شد. در این طرح به چالشها و مقایسه زعفران ایران با کشورهای همسایه و توسعه یافته پرداخته شد. نتایج این تحقیقات باعث شد که به سمت تولید محصولات فناورانه حرکت نماییم و این رویکرد، گروه پژوهشی زعفران را بر آن داشت که به مشکل اساسی خام فروشی و مشکلات مرتبط با عدم امکان تولید محصولات با ارزآوری و ارزش افزود بالا ورود نماییم.
استاد دانشگاه بیرجند در ادامه این مصاحبه بیان داشت: سطح زیر کشت زعفران در سال 1402 حدود 120 هزار هکتار بوده است که از این میزان حدود 450 تن زعفران تولید شده است. با پیش بینی های اقلیمی این عملکرد رو به کاهش است و میانگین عملکرد ما نسبت به سالیان گذشته کاهش یافته است.
کسب درآمد از کاربردهای جدید دارویی، پزشکی و دانش بنیان زعفران 
دکتر بهدانی تأکید کرد: لازم است ترکیبات دارویی مؤثر و مجوزدار زعفران که در درمان وپیشگیری بیماری ها موثر است به دنیا معرفی شود.
وی با ابراز خرسندی از توسعه تحصیلات تکمیلی گفت: باید از توان اساتید و دانشجویان تحصیلات تکمیلی در تحقیقات و پژوهش‌های مرتبط با زعفران و زیست فناوری زعفران استفاده شود.
دکتر بهدانی ادامه داد: در راستای تحقیقات و پژوهش‌های مرتبط با زعفران، کار مشترکی با متخصصان بیوشیمی و داروسازی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند انجام شد و با ایجاد جمع حقوقی، شرکت دانش بنیانی با عنوان فناوران بهزیست شرق  تأسیس گردید. پس از تأسیس شرکت و ارائه مستندات در سال 1394 مجوز دانش بنیانی آن کسب شد و تحقیقات مرتبط با تولید محصول زعفران با ارزش افزوده بالا آغاز شد. در این مسیر تحقیقات مرتبط با اثرات پیشگیری زعفران در سرطان‌ها و اثرات بر افسردگی و تنش‌ها صورت گرفت و اثرات بر رده‌های سلولهای سرطانی در دانشگاه علوم پزشکی بررسی و مقالات متعددی منتشر شد. دکتر بهدانی ادامه داد: در مقایسه زعفرانهای مختلف به این نتیجه رسیدیم که زعفران تولیدی خاص در پیشگیری و درمان سرطان و افسردگی و آلزایمر تأثیرگذار است. همچنین سعی شد از محققان شرکت داروپخش استفاده شود و pmf محصول توسط داروسازان برجسته شرکت داروپخش تهیه شد که پس از تأیید، محصول با برند تجاری سافرانال ثبت شد. خوشبختانه پس از ثبت، فرآیند تولید محصول و اخذ مجوزهای لازم و دریافت کد اخلاق و جواز تأسیس برای شرکت دریافت شده است.
وی ابراز امیدواری کرد: محصول سافرانال بتواند علاوه بر جلوگیری از خام فروشی محصول استراتژیک زعفران به کسب ارزش افزوده بالاتر برای کشاورزان و صاحبان صنعت نیز کمک نماید.
سافرانال محصولی دانش بنیان و بر اساس همکاری‌های تحقیقاتی مشترک محققین  دانشگاه بیرجند و دانشگاه علوپزشکی بیرجند معرفی و موفق به اخذ مجوز نهایی تولید انبوه از سازمان غذا و داروی کشور شده است.
وی ابراز امیدواری کرد: با حمایت مدیران و مسئولین محترم ذیربط و سرمایه گذاری لازم ، امکان تولید تجاری آن فراهم  گردد که تحقق این مهم قطعاً ارزش افزوده بسیار بالایی برای تولید کنندگان زعفران به همراه خواهد داشت.

آخرین ویرایش۲۴ مهر ۱۴۰۲